SERIÁL HYGIENA: Čištění a dezinfekce povrchů v salonu v době pandemie Covid-19

21.04.2020

Doba čtení 5 minut

Často od vás dostáváme dotazy související s bezpečností a hygienou a virem Covid 19.  Na jednu stranu všichni kadeřníci nyní očekávají, s jakými požadavky na hygienu přijde vláda. Na stranu druhou chce snad každý majitel zajistit sám o sobě bezpečnost pro sebe, své klienty a zaměstnance.

Nařízení vlády a hygienické směrnice ještě k dispozici nemáme, nicméně už teď pro vás připravujeme "seriál" článků, kde vám představíme konkrétní doporučení, jak v salonu postupovat. Tato doporučení vycházejí z názorů odborníků ze Světové zdravotnické organizace (WHO) a expertů ze společnosti L´Oréal.

V prvním díle se zaměříme na čištění a dezinfekci povrchů v salonu a na zásady práce s klienty v době pandemie Covid 19.

Doporučení pro čištění a dezinfekce v salonu

  • První věc, kterou je třeba mít na paměti - dezinfekce je účinná pouze na již vyčištěném povrchu, tudíž před samotnou dezinfekcí musíte povrch vždy vyčistit pomocí komerčních čistících prostředků, čistících ubrousků, nebo mýdlem a vodou.
  • Následně je třeba aplikovat vhodně koncentrovaný dezinfekční prostředek (doporučuje se používat zejména techniku "spray-wipe-spray", což v podstatě znamená nastříkat dezinfekční prostředek na ošetřovanou plochu, setření jednorázovým utěrákem a následně plochu opět posprejovat), a to přesně podle pokynů výrobce.

V současné době doporučuje Světová zdravotnická organizace následující prostředky k dezinfekci po vyčištění:

  • Lihový roztok (koncentrace lihu musí 70 %) k dezinfekci malých, opakovaně užívaných nástrojů, jako jsou hřebeny, nůžky, klipy. Zároveň se nedoporučuje používat čistý alkohol.
  • Pro dezinfekci větších povrchů, jako jsou podlahy, toalety, stoly můžete využít roztok obsahující chlornan sodný. To je aktivní látka, ze které se uvolňuje chlor, který ničí mikroorganismy. Chlornan sodný je standardní součást dezinfekčních tekutých prostředků (např. tradiční SAVO, ovšem nikoliv nové "bez chloru"). 

Bezpečnostní doporučení pro dezinfekci

  • Vždy přesně dodržujte instrukce výrobce dezinfekčního prostředků.
  • Nepoužívejte prostředky s alkoholem na horké povrchy. Nenanášejte tekuté prostředky přímo na povrch, rozetřete je utěrkou/hadříkem.
  • Nestříkejte prostředky s alkoholem přímo na elektronické součástky.
  • Jednorázové utěrky a ubrousky s obsahem alkoholu je třeba po použití vyhodit do samostatného odpadkového koše, kde se nebudou nacházet další materiály.
  • Prázdné obaly od prostředků s obsahem alkoholu zlikvidujte oddělené a uzavřené.
  • Produkty na bázi alkoholu skladujte vždy uzavřené a mimo dosah zdrojů tepla, dle instrukcí výrobce.
  • Nepoužívejte opakovaně dezinfekční ubrousky na více povrchů.
  • Nevysušujte povrchy po jejich vytření (pokud to není výslovně uvedeno v instrukcích výrobce), vydezinfikované povrchy musí zůstat mokré po dobu uvedenou na obalu.


Doporučení pro čištění a dezinfekci pracovních pomůcek

Své pracovní pomůcky (kartáče, nůžky, sponky, hřebeny...) i obaly od produktů na práci, kterých jste se během služby dotýkali, vyčistěte a vydezinfikujte vždy po každém klientovi - v salonu si nastavte a důsledně dodržujte pravidlo jeden klient - jedna sada vyčištěných a vydezinfikovaných pomůcek

  • Z tohoto důvodu nelze sdílet jakékoliv pracovní pomůcky s jinými kadeřníky
  • Doporučujeme následující postup - po použití umístěte ihned veškeré pomůcky do kovové nebo plastové nádoby, abyste je měli všechny na jednom místě. Po službě všechny věci z nádoby vyčistěte a vydezinfikujte a vydezinfikujte rovněž nádobu
  • Umístěte vyčištěné a vydezinfikované pomůcky na čisté/uzavřené místo, kde budou připravené pro dalšího klienta

· Z výše zmíněných důvodů není vhodné využívat kadeřnická pouzdra, pásky, kapsy na pracovní pomůcky.

  • Fény, kulmy, žehličky musí být vydezinfikovány po každém klientovi
  • Veškeré nádoby a držáky na produkty a pomůcky by měly být rovněž vyčištěny a vydezinfikovány po každém klientovi

Doporučení pro čištění a dezinfekci produktů na práci

  • Vnější obaly produktů, které opakovaně používáte na více klientů (šampony, kondicionéry, masky, stylingové přípravky) musí být vyčištěny a vydezinfikovány po každé službě. Zvláštní pozornost věnujte pumpičkám a dalším místům, kterých se dotýkáte nejvíce.
  • Před použitím přípravků si důkladně umyjte ruce a pokud to je možné, využívejte pro nabírání např. špachtle, stěrky.
  • Sdílení produktů není vhodné, ale pokud výrobek s kolegy přesto musíte sdílet, vnější obal předtím vydezinfikujte.

Doporučení pro čištění a dezinfekci obsluh a mycích boxů

  • Doporučujeme zavést pravidlo jedna obsluha, jeden klient, jeden mycí box pro daného klienta
  • Mycí box vždy vyčistěte, pokud je na něm viditelná nečistota a vždy ho vydezinfikujte po každém klientovi
  • Pro křesla můžete využít tzv. bariérovou metodu, kdy pro každého klienta přikryjete křeslo jednorázovou ochranou opěrky.
  • Pokud tuto možnost nemáte, je třeba křeslo vydezinfikovat po každém použití.
  • Nezapomínejte dezinfikovat zejména opěrky hlavy a rukou.
  • Podlaha okolo křesla by ideálně měla být rovněž vyčištěna po každém klientovi, např. mopem s rozpuštěným dezinfekčním prostředkem.

Doporučení pro všechny povrchy v salonu

  • Alespoň dvakrát denně vyčistěte/vytřete všechny povrchy v salonu pomocí dezinfekčního prostředku.
  • Povrchy, kterých se klienti i kadeřníci často dotýkají, byste měli vyčistit 3 až 5 krát denně v závislosti na provozu v salonu. Pečlivě si přečtete dobu působení dezinfekčního prostředku a ponechte povrchy vlhké po celou předepsanou dobu.
  • V salonu pravidelně během provozu větrejte a pokud máte v salonu klimatizaci, doporučujeme její pravidelné čištění/údržbu a nastavení vyššího výkonu, který zajistí častější obnovu vzduchu v salonu.

Doporučení pro čištění a dezinfekci toalet

  • Vyčistěte a vydezinfikujte všechny povrchy
  • Používejte pouze jednorázové papírové ručníky
  • Odstraňte automatické vysoušeče rukou
  • Zvažte zakoupení bezdotykových dávkovačů mýdla, papírových ručníků, bezdotykových baterií do umyvadel, automatických dávkovačů dezinfekcí na ruce na toaletách a dalších místech v salonu
  • Na toalety umístěte uzavřené odpadkové koše s plastovým pytlem, ideálně vybavené nožním pedálem (nožní pedál či jinou formu, která zamezuje dotyku rukou, by měly mít všechny odpadkové koše v salonu)
  • Po vynesení plného pytle koš vyčistěte a vydezinfikujte minimálně ty části, kterých se dotýkáte.
  • Z toalet odstraňte všechny produkty a další věci, které tam nepatří. Nic by na toaletách nemělo být skladováno.

TIP: sledujte live stream dne 23.4. na téma Hygiena na salonu v době pandemie. Začínáme od 20:00. Link na událost najdete ZDE Stream je ZDARMA 


NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY NA NAŠEM BLOGU

Přečtěte si jako první, co je nového

Díky vysokému počtu elektrických spotřebičů na salonu jako jsou fény, kulmy nebo žehličky, které jedou téměř pořád, může průměrný salon spotřebovat ročně okolo 7 000 kWh. Pokud používáte elektřinu i k ohřevu vody může to být i více. Často v salonech najdeme i kondenzační kotle na plyn, které se starají jednak o teplou vodu nebo i o samotné vytápění...

AKTUALIZACE: Vláda 2.2.2022 odsouhlasila zrušení dvou mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví, jimiž bylo nařízeno pravidelné plošné testování žáků a zaměstnanců ve školách a školských zařízeních a obecně zaměstnanců, osob samostatně výdělečně činných a členů orgánů právnické osoby, a to s platností od 18. února. Do té doby platí podmínky,...

Být v dnešní době úspěšným kadeřníkem - majitelem salonu znamená být člověkem mnoha profesí. Nejen že musíte skvěle ovládat, to co milujete nejvíce - své kadeřnické umění, ale také se musíte pouštět do rozhodnutí v oblastech vedení vašeho podnikání, které pro většinu už nejsou tak "sexy". A proto je dobré mít se na koho obrátit pro radu nebo...