Znovuotevření - kterým klientům dát prioritu?

23.11.2020

Čas v karanténě běží, spousta klientek už ze zoufalství kvůli svým vlasům šilhá po drogerii....a netrpělivě vyhlíží znovuotevření kadeřnických salonů a návštěvu svého oblíbeného kadeřníka.

Řadu z vás tak nejspíš po znovuotevření čeká velký nápor klientek a klientů.

Důležitou otázkou však je - komu dát po otevření přednost, koho obsloužit hned v prvním, druhém týdnu? A jak dlouho budou klientky ochotné po znovuotevření čekat, než/jestli zajdou ze zoufalství k někomu jinému? Dva týdny, tři týdny, čtyři týdny?

Vyvstává tedy otázka, komu dát prioritu. O koho určitě nechcete přijít a proč? Kteří klienti tvoří jádro vašeho businessu?

V kadeřnických salonech, stejně jako ve většině dalších typů businessu, lze u klientů (stejně jako u materiálu, se kterým pracujete) vypozorovat tzv. Paretovo pravidlo 80/20, které říká, že 80% tržeb pochází od 20% klientů.

V kadeřnických salonech to nebývá přímo 80/20, nicméně z mých mnohaletých zkušeností a analýz klientů v salonech, se kterými jsem pracoval, mohu potvrdit, že tato zákonitost vždy existovala.

Neúměrně malé procento klientů se podílí na neúměrně vysokých tržbách. Typicky se jedná o klientky, které chodí často, na nejdražší služby a kupují si i výrobky. Toto jsou vaši skuteční VIP klienti.

Jednoznačně by tedy bylo vhodné, abyste si byli vědomi, kdo Vás "živí" a těmto klientům maximálně vyjít vstříc po znovuotevření. Protože pokud byste o ně přišli, tržby vám budou klesat a přitom nemusíte přijít o víc než o pár klíčových klientů.

Jak tedy na analýzu klientů. Pokud máte v salonu software s databází klientů, získat potřebné informace by mělo být relativně snadné. Pokud ne, doporučil bych vám vytvořit excelovou tabulku, do které zapíšete informace ze své objednávkové knihy/sešitu o všech vašich klientech. Bude to mravenčí a úporná práce, ale výsledek bude stát za to.

Jak tedy na to?

  • Všechny klienty přepsat do excelové tabulky, vytvořit sloupce:
  • Jméno, příjmení
  • Kontakt
  • Počet návštěv za rok
  • Celková útrata za rok
  • Excel umožňuje seřadit vaše klienty podle celkové útraty:
  • Označte všechny buňky, do kterých jste vyplňovali data o klientech
  • Klikněte na horní liště na záložku "Data"
  • Poté klikněte na ikonu "Seřadit"
  • V menu, které se otevře, zadejte Seřadit podle Celková útrata za rok, pořadí od největšího k nejmenšímu
  • A nyní již máte všechny vaše klienty seřazené podle celkové částky, kterou vám v minulém roce přinesli, v podstatě máte v prvních třiceti, čtyřiceti řádcích před očima své VIP klienty, o které rozhodně nechcete přijít.
  • Schválně se podívejte, kolik procent z vašich celkových tržeb vám tito klienti přinesli v loňském roce.

Samozřejmě do hry při objednávání bude vstupovat celá řada faktorů, ale určitě doporučuji, abyste toto měli na paměti. 


NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY NA NAŠEM BLOGU

Přečtěte si jako první, co je nového

Nejvyšší správní soud (NSS) dnes zrušil celé mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví, které kromě jiného omezuje provoz obchodů, služeb i setkávání lidí. Zásah má několikadenní odklad, vstoupí v platnost čtvrtý den po právní moci soudního rozhodnutí. Ministerstvo tedy může opatření ještě změnit tak, aby odpovídalo nárokům soudu.

Už teď určitě odměňujete vaše klienty. Někdo skvělou kávou, drobným dárkem k narozeninám nebo při větší útratě a nebo květinou k MDŽ...