ZNOVUOTEVŘENÍ - KTERÝM KLIENTŮM DÁT PRIORITU

Čas v karanténě běží, spousta klientek už ze zoufalství kvůli svým vlasům šilhá po drogerii....a netrpělivě vyhlíží znovuotevření kadeřnických salonů a návštěvu svého oblíbeného kadeřníka.
Řadu z vás tak nejspíš po znovuotevření čeká velký nápor klientek a klientů.
Důležitou otázkou však je - komu dát po otevření přednost, koho obsloužit hned v prvním, druhém týdnu? A jak dlouho budou klientky ochotné po znovuotevření čekat, než/jestli zajdou ze zoufalství k někomu jinému? Dva týdny, tři týdny, čtyři týdny?
Vyvstává tedy otázka, komu dát prioritu. O koho určitě nechcete přijít a proč? Kteří klienti tvoří jádro vašeho businessu?
V kadeřnických salonech, stejně jako ve většině dalších typů businessu, lze u klientů (stejně jako u materiálu, se kterým pracujete) vypozorovat tzv. Paretovo pravidlo 80/20, které říká, že 80% tržeb pochází od 20% klientů.

V kadeřnických salonech to nebývá přímo 80/20, nicméně z mých mnohaletých zkušeností a analýz klientů v salonech, se kterými jsem pracoval, mohu potvrdit, že tato zákonitost vždy existovala.
Neúměrně malé procento klientů se podílí na neúměrně vysokých tržbách. Typicky se jedná o klientky, které chodí často, na nejdražší služby a kupují si i výrobky. Toto jsou vaši skuteční VIP klienti.
Jednoznačně by tedy bylo vhodné, abyste si byli vědomi, kdo Vás "živí" a těmto klientům maximálně vyjít vstříc po znovuotevření. Protože pokud byste o ně přišli, tržby vám budou klesat a přitom nemusíte přijít o víc než o pár klíčových klientů.
Jak tedy na analýzu klientů. Pokud máte v salonu software s databází klientů, získat potřebné informace by mělo být relativně snadné. Pokud ne, doporučil bych vám vytvořit excelovou tabulku, do které zapíšete informace ze své objednávkové knihy/sešitu o všech vašich klientech. Bude to mravenčí a úporná práce, ale výsledek bude stát za to.

Jak tedy na to?
- Všechny klienty přepsat do excelové tabulky, vytvořit sloupce:
- Jméno, příjmení
- Kontakt
- Počet návštěv za rok
- Celková útrata za rok
- Excel umožňuje seřadit vaše klienty podle celkové útraty:
- Označte všechny buňky, do kterých jste vyplňovali data o klientech
- Klikněte na horní liště na záložku "Data"
- Poté klikněte na ikonu "Seřadit"
- V menu, které se otevře, zadejte Seřadit podle Celková útrata za rok, pořadí od největšího k nejmenšímu
- A nyní již máte všechny vaše klienty seřazené podle celkové částky, kterou vám v minulém roce přinesli, v podstatě máte v prvních třiceti, čtyřiceti řádcích před očima své VIP klienty, o které rozhodně nechcete přijít.
- Schválně se podívejte, kolik procent z vašich celkových tržeb vám tito klienti přinesli v loňském roce.
Samozřejmě do hry při objednávání bude vstupovat celá řada faktorů, ale určitě doporučuji, abyste toto měli na paměti.