2) CO DĚLAT V PŘÍPADĚ, ŽE SE NA SALONU VYSKYTNE NAKAŽENÝ KLIENT?
V případě, že by se
v kadeřnictví i přesto nacházel klient, která jeví známky nákazy nemocí COVID-19
(např. klient v čestném prohlášení uvede, že nemá žádné příznaky, ale
v průběhu poskytování služby se mu přitíží či začne příznaky projevovat),
mělo by dojít k okamžité izolaci takové osoby od ostatních osob, ideálně do
jiné místnosti, kterou lze uzavřít dveřmi, a otevřít v této místnosti
okno, aby se v ní větralo.
Nakažený klient by měl prostřednictvím telefonu (ideálně svého) kontaktovat svého lékaře či krajskou
hygienickou stanici. V naléhavém případě je možné zavolat také
zdravotnickou záchrannou službu.
Potenciálně nakažený klient
by:
- po
celou dobu měl zůstat ve vzdálenosti alespoň 2 metry od jiných osob;
- se měl
vyvarovat dotyku či kontaktu s jinými lidmi, povrchy či předměty;
- si
měl zakrýt si nos a ústa při kašlání či kýchání tkaninou nebo kapesníkem, který
si klient následně ponechá u sebe či vyhodí do koše (případně musí kýchat do
ohybu lokte, pokud nemá k dispozici tkaninu či kapesník);
- v případě
nutnosti navštívit toaletu by takový klient měl použít oddělenou toaletu (je-li k dispozici).
Pokud nebude takový klient
spolupracovat, je samozřejmě možné ho požádat o to, aby dobrovolně opustil
prostory kadeřnického salonu. Pokud tak neučiní, je možné se obrátit na Policii
ČR.
Lze doporučit také identifikaci
ostatních osob nacházejících se v provozovně, které jsou více rizikové
z pohledu možné nákazy (např. osoby starší 60ti let, osoby
s chronickým onemocněním či těhotné ženy), a těmto osobám doporučit
zvážení dalších opatření (např. zůstat doma či kontaktovat svého lékaře
v případě, že se projeví jakékoli příznaky nemoci).
3) JAK JE TO S NÁHRADOU ÚJMY V PŘÍPADĚ NAKAŽENÍ V KADEŘNICKÉM SALONU?
Obecnými předpoklady
náhrady újmy jsou:
- porušení
právní povinnosti,
- vznik
újmy,
- příčinná
souvislost mezi dvěma předchozími body.
- Tyto
předpoklady musí být splněny všechny současně, jinak se nelze náhrady újmy
domoci.
Pokud tedy kadeřnictví splní
všechny své právní povinnosti, není povinno hradit újmu ani
v případě, že k nakažení klienta skutečně dojde v kadeřnickém
salonu.
V případě, že by
kadeřnický salon některou ze svých povinností porušil, stále by bylo třeba, aby
klient při vznesení nároku prokázal příčinnou souvislost mezi porušením takové
právní povinnosti a vznikem újmy (tedy jinými slovy, že se klient nakazil právě
proto, že došlo k porušení právní povinnosti) a že k nakažení došlo
právě v kadeřnickém salonu.
Pokud by se nicméně
podařilo klientovi výše uvedené obecné předpoklady náhrady újmy naplnit, byl by
oprávněn požadovat náhradu újmy podle specifických ustanovení zákona
(občanského zákoníku).