ANALYZUJEME TRŽBY & ODKRÝVÁME ZISKOVÉ PŘÍLEŽITOSTI DÍL 2

05.08.2021

Doba čtení: 5 minut / na pokračování

V prvním díle seriálu jsme se zaměřili na základní směry při analýze tržeb. Konkrétně jsme společně prozkoumali tržby z pohledu jednotlivých služeb, vzpomínáte? Takže už víte, kolik vám jednotlivé služby generují obratu a kolik vám zabírají času a také víte, jak si vypočítat minutovou hrubou marži. Dnes se na tržby podíváme z pohledu jednotlivých klientů. 

TRŽBY Z POHLEDU RŮZNÝCH KLIENTŮ  

Z pohledu skupin klientů se dostáváme více do marketingové oblasti. Pokud si tržby rozdělíte dle jednotlivých klientů a jejich celkové útraty za nějaké delší období, typicky jeden rok, můžete relativně snadno aplikovat známé Paretovo pravidlo, které říká, že 20 % vstupů (např. klientů, zaměstnanců, produktů....) se podílí na 80 % výstupu (typicky tržbách). Zatímco 80% vstupů se podílí jen na 20% celkových tržeb. 

Nicméně je pravidlem, že v drtivě většině kadeřnických salonů se relativně malá skupina klientů podílí neúměrně hodně na vašem celkovém obratu.  Je tak určitě užitečné pochopit, kdo jsou tito vaši klíčoví klienti a po jejich identifikaci se zaměřit na otázky:

  • proč k vám chodí,
  • čeho si nejvíce považují a 
  • jak moc a proč jsou spokojeni s vašimi službami.

Odpovědi na tyto otázky vám poté mohou pomoci pochopit, na jaký typ klientů zaměřovat své marketingové a reklamní aktivity tak, abyste získali typově podobné klienty se stejným ziskovým potenciálem. Někdy vás to může přivést na zcela nové poznatky. Například se můžete dozvědět, že všichni tito klienti vám stejně řeknou, že k vám chodí protože je u vás v salonu skvělá hudba, atmosféra, že jim pokaždé navrhnete nový účes atd. Vy to pak můžete využít ve své propagaci a komunikovat svůj salon jako místo, kam chodí zákazníci, kteří touží po častý změnách, nebo se u vás  zrelaxují a vždy odejdou s něčím novým. Více jsme psali zde.

Pokud si toto cvičení uděláte, má to ještě jednu výhodu navíc. I když máte všechny svoje klienty rádi, určitě máte ve své klientské základně i pár těch méně oblíbených. Možná to mohou být ti, kteří vás "vytáčí"  buď tím, že chodí pořád pozdě nebo jsou "věčně nespokojeni". A když zjistíte, že tito "méně" oblíbení klienti, nepatří právě do oné důležité kategorie 20 %, nebude vám vadit, když o ně přijdete a oni budou chodit jinam. Třeba se vám bude lépe říkat: "paní Nováková, je mi líto, ale já to lépe neumím, víte co? Doporučím vám jiný salon, kde budete určitě více spokojená. :-)" Budete totiž vědět, že s jejím odchodem neodchází poměrně významná část vašich příjmů. 

V posledním díle se zaměříme na tržby z pohledu jednotlivých kadeřníků. 



Od 1. září platí opatření č.714 pro obchody a služby, které jen prodlužuje stávající opatření. Pro kadeřnické salony se nic nemění, níže připomínáme pravidla.