Po znovuotevření salonů se
zaměstnanci, dle mého názoru, by mělo dojít k co nejrychlejšímu obnovení toků peněz (cash flow), k čemuž
by bylo vhodné využít maximálního potenciálu, který vám mohou nabídnout klíčoví
zákazníci a klíčoví zaměstnanci.
V článku pro OSVČ (který naleznete zde) jsem zmiňoval Paretovo
pravidlo pro objednávání klientů po znovuotevření salonů. Jedním z klíčových cílů by
mělo být udržet vaše klíčové zákazníky a odbavovat je přednostně, protože tito
zákazníci se nejvíce podílejí na vašich celkových tržbách. Projděte si data za
rok 2019, vytáhněte si z počítačových programů, které v salonech máte,
data o klientech, seřaďte je podle jejich celkových útrat za rok 2019 a při
objednávání toto mějte na paměti.
Velké salony však budou muset řešit ještě jednu rovinu - víme
sice již, že salony se otevřou 25.5., nevíme ovšem, v jakém režimu. Bude možné,
aby bylo na provozovně současně více klientů? Nebo bude moci v jeden čas
být v salonu pouze jeden klient a jeden kadeřník?
Druhá možnost by pro větší salony byla opravdu
problematická, doufejme tedy, že se podmínky zmírní. Nicméně je třeba počítat s tím,
že nějaká omezení, co do počtu kadeřníků a klientů budou.
Proto by bylo vhodné, abyste si ujasnili nejen kterým
klientům dáte v prvních týdnech přednost, aby vám neodešli ke konkurenci,
ale rovněž kterým vašim zaměstnancům.
Paretovo pravidlo 80/20 totiž neplatí jen pro klienty, ale i
pro vaše zaměstnance, to znamená, že ve většině salonů platí, že neúměrně malé
procento zaměstnanců přispívá neúměrně hodně k vašim celkovým tržbám a ziskovosti.
Ptáte se,
kteří to jsou? Podívejte se opět na data za rok 2019. Z kterého
zaměstnance jste měli nejvíce peněz? Kteří zaměstnanci generovali neúměrně
vysoké tržby? Když už v těchto analýzách budete, podívejte se i na vyplacené
odměny a mzdy včetně odvodů, abyste měli představu o penězích, které vám zbydou
poté, co zaměstnanec zaplatí sám za sebe.
Pokud vám
tedy stát dovolí pouze několik zaměstnanců, doporučuji umožnit v klíčových
časech práci těm, které vaši klienti nejvíce preferují, kteří mají (zpravidla)
nejvyšší ceny, přinesou vám největší tržby a/nebo nejvyšší částku poté, co
zaplatí sami za sebe.
Třetí
rovina, na kterou byste se měli určitě podívat, jsou ceny služeb - musíte si
být jisti, že máte ceny služeb dobře naceněné a že vám někde neutíkají
peníze. Toto téma probereme v některém z příštích článku.