PÍŠETE NÁM: JAK SI NA SALONU PORADIT S ROSTOUCÍ CENOU ENERGIÍ?

18.10.2021

V dnešním článku se zaměříme na palčivé téma všeobecného zdražování energií a inflaci a co to může znamenat pro váš salon. Dostáváme od vás řadu dotazů - co dělat, jak se ke zvyšování poplatků postavit a přežít?

Asi všichni jste zaznamenali konec společnosti Bohemia Energy a takřka milion jejich klientů, kteří nyní nevěřícně hledí na částky, které budou muset nově za elektřinu platit. Dnes navíc informovala společnost ČEZ, že od ledna dramaticky zvýší cenu elektřiny a plynu pro své klienty.

Skokový růst cen energií samozřejmě může ovlivnit jak vás osobně, tak i váš salon. Jak se tedy k situaci postavit? Je vůbec možné nyní zdražovat?

NEPANIKAŘTE A PODÍVEJTE SE NA SVÁ ČÍSLA

Pokud nás sledujete již dlouho, víte, jaká doporučení budou následovat:

  • Podívejte se na své výdajové tabulky, které jste si již dělali v průběhu Covidu - viz. Článek zde
  • Promítněte do těchto tabulek nové ceny energií, které můžete od ledna očekávat. Promítněte i všechna další očekávaná zdražení. Nezapomeňte přitom ani na své osobní výdaje! Článek naleznete zde
  • Přepočítejte své ceny služeb s novými vstupními údaji a srovnejte je s vašimi aktuálními cenami - psali jsme zde.

Nyní již budete mít konkrétní pohled na situaci ve vašem salonu a řemeslně udělaný propočet, o kolik byste měli zdražit.

Měli byste ovšem vzít v potaz i další faktory. Možná jste zaznamenali, že společnost Škoda dočasně zastavuje výrobu ve svých továrnách, kvůli chybějícím čipům, které jsou nezbytné pro provoz vozidel. Škoda je pro českou ekonomiku klíčovou firmou, v samotné společnosti i v navázaných dodavatelských řetězcích jsou zaměstnány desítky tisíc lidí. Problémy Škodovky tak mohou ovlivnit výkonnost celé české ekonomiky a dále se podepsat na prohlubující se spirále krize.

DŮSLEDKY POCÍTÍ OPRAVDU KAŽDÝ

Takovéto zprávy mají samozřejmě vliv na celkovou náladu ve společnosti a na chování řady domácností. Vzpomeňte si na první měsíc Covidu, kdy docházelo k panickým nákupům a tvorbě zásob - nyní může nastat opět nějaký podobný "panický" trend mezi obyvateli. Často stačí i pocit, strach, že lidé budou mít méně k ovlivnění chování celých velkých skupin spotřebitelů.

Je tedy vhodné postupovat s citem - asi nebude otázka, jestli si můžete dovolit zdražit, nebo ne. Pokud všechno zdraží, logicky byste měli zdražit i vy. Na druhou stranu je třeba mít na paměti, že řada lidí se pravděpodobně dostane do opravdu obtížné situace, kdy si budou muset leccos odepřít.

PODLE ČEHO SE ROZHODNOUT? 

V zásadě si musíte položit tyto otázky a podívat se na čísla.  

  • Jaké máte ceny nyní ve srovnání s trhem? Jste prémiový salon, nebo sázíte na relativně nízké ceny a dobrou kvalitu? Prémiový salon s vysokými cenami, který cílí na movitější cílovou skupinu, si může zpravidla dovolit zdražit více, než salon s klienty citlivými na cenu.
  • Jakou ziskovost vykazujete se svými současnými cenami? Jakou máte marži nyní a do jaké míry by vaší marži zdražení energií při zachování současných cen "vymazalo"? Pokud jí zcela vymaže, nemáte na výběr a musíte zdražit. Pokud vám zbyde "manévrovací prostor", můžete případné zdražení rozfázovat.
  • Z jakého regionu a města jste? Z velkého města, nebo z menšího či vesnice? Různé regiony mohou být zasaženy různě, v menších městech může být zdražování v této fázi náročnější.
  • Máte zaměstnance? Nezapomeňte do svých úvah zakomponovat jejich situaci - jak moc se jich všeobecné zdražování dotkne a co to bude znamenat pro jejich akceptaci stávajících mzdových podmínek?

RADĚJI FAKTA NEŽ EMOCE

Nyní by ve vašem rozhodování mohlo být více jasno, co říkáte, pomohlo to? Nechte promluvit čísla a fakta, protože nelžou. Zkuste, i když víme, že to bude těžké, nepřemýšlet nad tím, co na to řeknou vaši zákazníci. Protože pokud vám budou "čísla sedět", budete jim moci dopřát stejně skvělý servis jako doposud. Pokud do rozhodování vpustíte emoce, cenu velmi pravděpodobně nezměníte vůbec a peníze by pak mohly chybět vám samotným. 

Na závěr ještě jedno zamyšlení. Další rovinou všeobecného zdražování je snižující se hodnota peněz a proto je dobré si položit otázku, co dělat v situaci, kdy máte "něco naspořeno". Stejnou otázku si můžete položit i ve vašem salonu - co dělat s rezervami? Ale o tom zase příště.  


Vyhlášení nouzového stavu a zpřísnění podmínek nezavádí žádné nové změny pro kadeřnické salony. Nedošlo ani k navrácení možnosti prokazováním se testy při vstupu do salonu. Parlament by ve středu 1.12. měl projednat navržené programy na podporu podnikatelů. Stát bude proplácet testy zpětně a to do výše 240 Kč za měsíc.
Situaci sledujeme.