SERIÁL ZDRAŽUJEME: Hygienická opatření a vliv na ceny vašich služeb
Doba čtení: 7 minut + MATERIÁLY KE STAŽENÍ
V souvislosti s pandemií lze očekávat několik závažných důsledků, což pravděpodobně řadu kadeřníků přiměje vážně se zamyslet nad změnou cen svých služeb.
1) Podstatně se zvýší přímé náklady na každou službu kvůli dezinfekci a ochraně kadeřníků i klientů
Jednorázové pláštěnky, rukavice, roušky, ručníky, dezinfekční prostředky po každém klientovi, ochranné pomůcky pro kadeřníky, atd., toto vše nevyhnutelně zvýší přímé náklady na poskytované služby a bylo by vhodné, abyste si velmi dobře propočetli, o jaké částky na klienta a na službu se ve vašem případě bude jednat a zahrnout je do cen jednotlivých služeb.
2) Podstatně se zvýší částka, kterou bude třeba vydělat každou hodinu pro pokrytí nepřímých nákladů a dosažení alespoň stejného výsledku, jako před pandemií
Celá řada kadeřníků běžně pracuje na více klientech najednou. Pokud působí barva jedné klientce, stihnou mezi tím např. pánský střih, nebo začít barvit další klientku. Toto se nyní ovšem velmi pravděpodobně změní a státní orgány umožní pracovat jednomu kadeřníkovi pouze na jednom klientovi (pozn.: stále ještě nejsou známé konkrétní podmínky stanovené státem). To dost podstatným způsobem naruší business model řady kadeřníků, kteří budou muset s mnohem menším počtem klientů vydělat stejné množství peněz, aby poplatili své náklady.

Jak z této situace ven?
Pokud nechcete pracovat 14 hodin denně sedm dní v týdnu, asi bude nevyhnutelné zvýšit ceny služeb. Kterých a o kolik? To si ukážeme v následujícím doporučeném postupu pro kalkulaci cen služeb.
Doporučený postup:
- Ujasněte si, které služby děláte nejvíce a napište si je do excelové tabulky, nebo na papír do sloupečků (jeden sloupec, jedna služba). Pro analytické účely doporučuji popisovat a kalkulovat služby se vším, co k nim patří, tedy i např. včetně foukané.
- Ke každé z těchto služeb si připište přímé náklady na službu, tj. pracovní materiál (např. barva, oxidant, šampon, kondicionér, stylingové produkty, tj. vše, co pro danou službu budete potřebovat), ale nově i dezinfekční prostředky, roušky, jednorázové ručníky, atd. Doporučuji vypracovat si stejně jako pro materiál na práci normy materiálu i pro hygienické a dezinfekční prostředky (tj. kolik vás na jednu službu bude stát rouška, rukavice, dezinfekční přípravek, jednorázová pláštěnka, atd.). Zkuste na nic nezapomenout.
- Zkuste odhadnout, jak dlouho vám každá z těchto služeb bude se vším všudy, včetně příchodu a odchodu klienta a následné dezinfekce trvat (nezapomínejte - dokud jednoho klienta nedokončíte a neodejde, dokud nevyčistíte a nevydezinfikujete vše, co je třeba, nemůžete začít pracovat na dalším klientovi).
- Pro každou službu zkuste odhadnout, kolik jich za daných podmínek budete schopni měsíčně udělat - nezapomínejte - jeden klient, jeden kadeřník! Kolik hodin budete každý den pracovat? Jak dlouho bude každá služba trvat? Kolik hodin celkem budete mít měsíčně k dispozici?
- Napište si všechny své měsíční nepřímé náklady, tj. vše, co přímo nesouvisí s danou službou, ale budete to muset každý měsíc zaplatit - úvěr, nájem, energie, nejrůznější poplatky, ale i vaše osobní výdaje. Zkuste na nic nezapomenout!
- Nyní všechny nepřímé náklady vydělte celkovým počtem hodin za měsíc, který budete mít na jejich umoření (viz. Bod 4). Vyjde vám vaše hodinová sazba pro umoření nepřímých nákladů.
- Poté u každé ze služeb v jejím sloupci vynásobte počet hodin, které služba bude nově trvat, hodinovou sazbou pro umoření nepřímých nákladů.
- Ke každé službě k tomuto číslu přičtěte i přímé náklady na službu (viz. Bod 2).
- Dostanete se k ceně, kterou by každá služba měla ideálně stát.
- Srovnejte tuto novou cenu s vašimi současnými cenami a zjistíte, kde by bylo potřeba upravit cenu a o kolik.
Je možné, že u některých služeb vám vyjdou ceny, které by byly dle vašeho názoru pro řadu klientů neúnosné.
Alternativní scénář?
Můžete tak zvážit alternativní scénáře. Například se můžete v této krizové situaci soustředit pouze na "rychlé" služby, kterých uděláte více, a tím pádem je budete muset zdražit méně. Také se můžete zamyslet nad zrychlením procedur s cílem minimalizovat čas na službu, abyste opět stihli obsloužit více klientů. Také můžete zkusit zvýšit prodeje výrobků na klienta u služeb, kde by úprava ceny byla dle vašeho názoru neúnosně vysoká.
Klíčové však je, abyste měli dobře naceněné ty služby, které budete poskytovat nejčastěji a byli tak připraveni na důsledky vládních opatření v souvislosti s pandemií Covid 19. ¨
Autor: Ing. Martin Machek, Ph.D
Komentáře můžete psát zde na konci stránky, stačí srolovat až na její konec.