V dnešním článku v rámci seriálu ZDRAŽUJEME se zaměříme na obavy, které se objeví vždy, když si začnete pohrávat s myšlenkou zvýšit ceny. Pro mnohé
kadeřníky je to velmi nepříjemné téma a věc, které se obávají. Nepřijdu o svoje klientky?
Co si o mě pomyslí lidé z okolí? Cítím se trapně, když si mám říct o více
peněz, co když budou klienti nepříjemní, jak jim to budu vysvětlovat, jak se
budu obhajovat? To jsou jedny z nejčastějších obav a dotazů, se kterými se
na svých školeních setkávám se železnou pravidelností.
Tyto obavy jsou pochopitelné z několika důvodů:
- Pokud je kadeřník z menšího města, často se
bojí závisti a nepřejícnosti svého okolí.
- Pokud má kadeřník dlouholeté, přátelské vztahy
se svými klienty, je mu trapné si říct o více peněz.
- Pokud má kadeřník mezi svými klienty některé,
kteří umí být velmi nepříjemní a sžíraví, kadeřník při představě zdražování
vidí před očima právě tyto klienty a jejich komentáře.
- Pokud kadeřník pracuje s levnější značkou a
má nízké ceny, často k němu chodí klienti, kteří mají hlouběji do kapsy a
jsou na ceny relativně dost citliví.
- Zdražovat se ovšem často bojí i kadeřníci
pracující s dražšími značkami z výše zmíněných důvodů.
Existuje celá řada kadeřníků, kteří se zdražováním nemají
nejmenší problém a pravidelně své ceny zvyšují. Pokud patříte do této skupiny,
dále tento článek číst nemusíte, pokud se však zdražovat bojíte, čtěte dál,
níže vám popíšu několik základních doporučení, jak se zdražení přestat bát a
mít s oznámením o zvýšení cen co nejmenší starosti. Samotné propočty cen
si poté představíme v jednom z následujících článků.
1) dobře si propočtěte své ceny, nezapomeňte na nic, co musí
pokrýt. Berte v potaz vše, co musíte měsíčně poplatit, a to včetně vašich
osobních výdajů. Pokud jste např. samoživitelka, pokud platíte dětem koníčky,
pokud platíte nákupy, pak toto vše by měl váš business a vaše ceny pokrýt.
Pokud máte s partnerem v domácnosti výdaje rozděleny, potom berte v potaz
vaší část. Zároveň si zkuste ujasnit, nakolik si ceníte svého času a co chcete z businessu
mít. Klíčem k překonání obav ze zdražení je být si vnitřně jistý, že vaše
ceny jsou správné a že na ně máte "právo".
2) neoznamujte zdražení osobně, oznamte ho dopředu, smskou
nebo emailem. Klienti tak budou na zdražení předem připraveni a vyhnete se jejich
zaskočení a přímé reakci na informaci o zdražení.
3) nový ceník umístěte na své webové stránky. Pokud webové
stránky nemáte, už jen kvůli tomuto se je vyplatí mít. Na internetu naleznete
např. na portálu webnode.cz šablony pro webové stránky, kde si je můžete udělat
zadarmo během několika hodin nebo využijte možnost webových stránek od Google zdarma (podívejte se na video ZDE). Nový ceník také můžete umístit do čekací zóny nebo na recepci.
4) Klientům poté v sms/emailem oznamte, že např. od od
1.5. máte nové ceny (nemusíte přímo
říkat, že zdražujete, banka vám v emailu také říká, že má nové obchodní
podmínky), které naleznou na vašich stránkách na následujícím odkazu, a že se
těšíte na jejich další návštěvu. Tím pádem klient přesně ví, kolik bude jaká
vaše služba stát a dokáže odhadnout, kolik peněz si má připravit. Navíc - to,
že po této informaci přijde k vám do salonu, znamená, že cenu již
akceptoval.
5) Neobhajujte se, nevysvětlujte, proč zdražujete. Prostě to
oznamte jako fakt. Ptáte se v McDonaldu, proč zdražili hranolky? Ptáte se na
čerpací stanici, proč je dražší benzin? Ptáte se v restauraci, proč je
dražší polední menu? Ptáte se právníka, účetní, proč zvýšili ceny svých služeb?
Tak proč by se měl někdo ptát vás, proč byste se měli obhajovat? Je to váš
business, vaše rozhodnutí, pokud se to klientovi nelíbí, tak vás to samozřejmě
mrzí a chápete to, ale nikdo ho nenutí váš salon navštěvovat, pokud mu ceny
nevyhovují.
Z mé zkušenosti je pro kadeřníky nejtěžší zdražit
poprvé, kdy je psychický blok a strach ze ztráty klientů největší. Jakmile
jednou zjistíte, že to jde a že jste o klientky nepřišli, jde to mnohem
snadněji.
Pravidelné zvyšování cen je totiž nezbytné. Každoročně se
kvůli inflaci zdražuje vše, co kupujete. Pokud tedy nezdražíte každý rok
minimálně o inflaci, ve výsledku přicházíte o peníze.
Chcete se s námi podělit o své zkušenosti? Napište nám komentář ke článku - stačí přejít na konec této stránky a být přihlášený na FB.