SERIÁL ZDRAŽUJEME: Obavy ze zdražování a jak je překonat

20.04.2020

V dnešním článku v rámci seriálu ZDRAŽUJEME se zaměříme na obavy, které se objeví vždy, když si začnete pohrávat s myšlenkou zvýšit ceny. Pro mnohé kadeřníky je to velmi nepříjemné téma a věc, které se obávají. Nepřijdu o svoje klientky? Co si o mě pomyslí lidé z okolí? Cítím se trapně, když si mám říct o více peněz, co když budou klienti nepříjemní, jak jim to budu vysvětlovat, jak se budu obhajovat? To jsou jedny z nejčastějších obav a dotazů, se kterými se na svých školeních setkávám se železnou pravidelností.

Tyto obavy jsou pochopitelné z několika důvodů:

  • Pokud je kadeřník z menšího města, často se bojí závisti a nepřejícnosti svého okolí.
  • Pokud má kadeřník dlouholeté, přátelské vztahy se svými klienty, je mu trapné si říct o více peněz.
  • Pokud má kadeřník mezi svými klienty některé, kteří umí být velmi nepříjemní a sžíraví, kadeřník při představě zdražování vidí před očima právě tyto klienty a jejich komentáře.
  • Pokud kadeřník pracuje s levnější značkou a má nízké ceny, často k němu chodí klienti, kteří mají hlouběji do kapsy a jsou na ceny relativně dost citliví.
  • Zdražovat se ovšem často bojí i kadeřníci pracující s dražšími značkami z výše zmíněných důvodů.

Existuje celá řada kadeřníků, kteří se zdražováním nemají nejmenší problém a pravidelně své ceny zvyšují. Pokud patříte do této skupiny, dále tento článek číst nemusíte, pokud se však zdražovat bojíte, čtěte dál, níže vám popíšu několik základních doporučení, jak se zdražení přestat bát a mít s oznámením o zvýšení cen co nejmenší starosti. Samotné propočty cen si poté představíme v jednom z následujících článků.

1) dobře si propočtěte své ceny, nezapomeňte na nic, co musí pokrýt. Berte v potaz vše, co musíte měsíčně poplatit, a to včetně vašich osobních výdajů. Pokud jste např. samoživitelka, pokud platíte dětem koníčky, pokud platíte nákupy, pak toto vše by měl váš business a vaše ceny pokrýt. Pokud máte s partnerem v domácnosti výdaje rozděleny, potom berte v potaz vaší část. Zároveň si zkuste ujasnit, nakolik si ceníte svého času a co chcete z businessu mít. Klíčem k překonání obav ze zdražení je být si vnitřně jistý, že vaše ceny jsou správné a že na ně máte "právo".

2) neoznamujte zdražení osobně, oznamte ho dopředu, smskou nebo emailem. Klienti tak budou na zdražení předem připraveni a vyhnete se jejich zaskočení a přímé reakci na informaci o zdražení.

3) nový ceník umístěte na své webové stránky. Pokud webové stránky nemáte, už jen kvůli tomuto se je vyplatí mít. Na internetu naleznete např. na portálu webnode.cz šablony pro webové stránky, kde si je můžete udělat zadarmo během několika hodin nebo využijte možnost webových stránek od Google zdarma (podívejte se na video ZDE). Nový ceník také můžete umístit do čekací zóny nebo na recepci. 

4) Klientům poté v sms/emailem oznamte, že např. od od 1.5. máte nové ceny (nemusíte přímo říkat, že zdražujete, banka vám v emailu také říká, že má nové obchodní podmínky), které naleznou na vašich stránkách na následujícím odkazu, a že se těšíte na jejich další návštěvu. Tím pádem klient přesně ví, kolik bude jaká vaše služba stát a dokáže odhadnout, kolik peněz si má připravit. Navíc - to, že po této informaci přijde k vám do salonu, znamená, že cenu již akceptoval.

5) Neobhajujte se, nevysvětlujte, proč zdražujete. Prostě to oznamte jako fakt. Ptáte se v McDonaldu, proč zdražili hranolky? Ptáte se na čerpací stanici, proč je dražší benzin? Ptáte se v restauraci, proč je dražší polední menu? Ptáte se právníka, účetní, proč zvýšili ceny svých služeb? Tak proč by se měl někdo ptát vás, proč byste se měli obhajovat? Je to váš business, vaše rozhodnutí, pokud se to klientovi nelíbí, tak vás to samozřejmě mrzí a chápete to, ale nikdo ho nenutí váš salon navštěvovat, pokud mu ceny nevyhovují.

Z mé zkušenosti je pro kadeřníky nejtěžší zdražit poprvé, kdy je psychický blok a strach ze ztráty klientů největší. Jakmile jednou zjistíte, že to jde a že jste o klientky nepřišli, jde to mnohem snadněji.

Pravidelné zvyšování cen je totiž nezbytné. Každoročně se kvůli inflaci zdražuje vše, co kupujete. Pokud tedy nezdražíte každý rok minimálně o inflaci, ve výsledku přicházíte o peníze. 

Chcete se s námi podělit o své zkušenosti? Napište nám komentář ke článku - stačí přejít na konec této stránky a být přihlášený na FB. 


NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY NA NAŠEM BLOGU

Přečtěte si jako první, co je nového

Díky vysokému počtu elektrických spotřebičů na salonu jako jsou fény, kulmy nebo žehličky, které jedou téměř pořád, může průměrný salon spotřebovat ročně okolo 7 000 kWh. Pokud používáte elektřinu i k ohřevu vody může to být i více. Často v salonech najdeme i kondenzační kotle na plyn, které se starají jednak o teplou vodu nebo i o samotné vytápění...

AKTUALIZACE: Vláda 2.2.2022 odsouhlasila zrušení dvou mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví, jimiž bylo nařízeno pravidelné plošné testování žáků a zaměstnanců ve školách a školských zařízeních a obecně zaměstnanců, osob samostatně výdělečně činných a členů orgánů právnické osoby, a to s platností od 18. února. Do té doby platí podmínky,...

Být v dnešní době úspěšným kadeřníkem - majitelem salonu znamená být člověkem mnoha profesí. Nejen že musíte skvěle ovládat, to co milujete nejvíce - své kadeřnické umění, ale také se musíte pouštět do rozhodnutí v oblastech vedení vašeho podnikání, které pro většinu už nejsou tak "sexy". A proto je dobré mít se na koho obrátit pro radu nebo...